NO END OF TRANSITION? UNDERSTANDING CHANGES IN
MEDIA LANDSCAPE AND PUBLIC RHETORIC OF POST-
COMMUNIST ERA.

Ljubljana, Slovenia: March 14-15, 2008
Organised by Slovene Communication Association

INDIVIDUAL ABSTRACTS

Adina BAYA, West University of Timisoara, Romania

The Concentration of Media Ownership in Post-Communist Romania:
Supporting or Challenging Pluralism and Media Freedom?

Debates about the concentration of media ownership and possible means of
regulating it have been for some time now on the EU agenda. The Green Paper on
media concentration and pluralism (EC 1992) and the two draft proposals for a
Media Pluralism and then a Media Ownership Directive were subjects for debate
throughout the 1990s. In addition, extensive literature has been written by scholars
worldwide about the topic, different authors taking sides concerning the impact of
concentration on democracy, conducting active discussions such as the ones on the
online forum hosted by OpenDemocracy.com (OpenDemocracy ND). However, in
the case of one of EU’s newest member, Romania, the concentration of media
ownership is a fairly new subject, as international reports have included it only after
the year 2000 (see RWB 2004, EUMAP 2005, Freedom House 2006). For this reason,
little research is available on who owns what, with what collateral interests and how
this affects the media market in Romania. The purpose of the present paper is to fill
this gap in research. More precisely, I will analyze where the consolidation trends are
visible and what are their impacts on the Romanian media market. Some of the
related questions I explore are the following: (1) On what markets is consolidation of
ownership noticeable? (2) Should society care if owners of major media have obvious
political and economic interests? (3) Is ensuring fair competition — from an economic
perspective — enough to support and maintain a diverse environment? (4) Or is the
media market a case too complicated for competition law alone to provide adequate
regulation? My study begins with a short post-communist history of the market,
leading to a comprehensive review of the main media groups that have consolidated
in the past few years and show signs of continuing consolidation at the current
moment. Sections 2 and 3 address question (1), namely which markets exhibit signs
of consolidation. Particular attention is paid to the links between the major owners
and political or economic interest groups — thus tackling question (2) — and how this
connects with the debate between the positive and negative effects of concentration.



Subsequently, I survey how the market is regulated in Romania and, while
addressing question (3), I analyze whether fair competition is enough to support
media diversity. Furthermore, I frame the whole debate by analyzing several
arguments advanced in the scholarly literature regarding what makes the media
market more difficult to regulate than other markets, as well as what are the positive
and negative effects of concentration (Sections 4 and 5). Finally, I discuss how this
debate applies to the Romanian case and analyze possible answers to the overarching
question of the thesis: Does the concentration of ownership support or challenge
media freedom and pluralism in Romania? (Section 6)

Smaranda BOROS, Petru CURSEU, Tilburg University, The Netherlands

The Glass Tomb: Managerial Gender Stereotypes in Obituaries in Communist
and Post-Communist Romania

The core idea of equality, ubiquitous in the communist propaganda, was also
reflected in the lesser occurrence of managerial gender stereotypes. In a time when
Western societies were preoccupied with the glass cliff phenomenon, the Romanian
communist society did not seem to have this problem. The communist ideology was
definitely a relevant factor that influenced the dynamics of stereotypes in Romania.
Yet, the study of the dynamics of the stereotype content raise a number of problems,
due to the lack of empirical data from the communist period. One method to
counteract this shortcoming is the analysis of the obituaries (for persons in
management positions) published in large journals and was introduced by Rodler et
al. (2001). The present study sets off as a replication of Rodler, Kirchler and Holzl’s
(2001) research, which investigated the changes in the perception of women-
managers between 1974 and 1998. Using the same content analysis grid, our study
inquires upon these perceptions in the Romanian society between 1975 and 2003,
analyzing the obituaries of women managers from two national journals (Scanteia—
Adevdrul si Romania Liberd). The analyzed dimensions were: leadership success,
stability of attributes, and person-orientation versus task-orientation. A longitudinal
analysis of stereotype content, as well as a comparison between the communist and
post-communist period were performed. The results are interpreted according to
Rodler et al.’s (2001) parameters used in the study on German population.



Dev BOSE, Clemson University, USA

On the Cusp of Revolution: Failed Political Reform and the Fragmented
Individual in Debord and Virilio

How do surveillance, revolution, and transitional capitalism intersect with one
another? The answer: through the image-based society of the spectacle and the
surveillance-based gateless city. The purpose of this paper is to answer some
questions brought forth by Guy Debord in The Society of the Spectacle and Paul Virilio
in Lost Dimension, two texts that concern the return of the fragmentary individual the
shift occurring between space, time, speed, and light as fundamental concepts. The
common thread unifying Debord and Virilio—and what will be discussed most
frequently in this paper—is their emphasis on the controlling of the individual in
order to create subjectivity. I argue that, for both of these writers, subjectivity is the
product that comes out of the systematic cycle of surveillance. In order to apply the
theoretical concepts discussed, I analyze subjectivity and surveillance in terms of
Glasnost. There must be a point of stasis that occurs when discussing two
philosophers who converge at a great many points. The turning away from the
revolutionary overthrow of the system is an important focal point in this paper; that
is, while Debord believes that revolution might be possible through getting into the
system and overturning it from within (his idea of detournement), Virilio feels that it is
impossible to gauge any idea of revolution at all—the system has already been closed
as a result of the light shift and lack of spatiality. To study this paradigmatic break,
the paper turns to the issue of Soviet/Cuba relations during Glasnost, arguing that
revolutionary changes in political policy were not as effective as one would have
hoped for. Mervyn J. Bain’s “The Glasnost Effect on Soviet/Cuban Relations” is used
to show how Glasnost may have hindered reform as a result of a failed relationship
between Moscow and Havana.

Inta BRIKSE, University of Latvia, Latvia

The Transformation of the Communist Public Communications System to the
Public Sphere in Latvia

There were three aspects of the Soviet Union’s communications systems
transformation which had an effect on the emergence of a new public sphere in
Latvia: (1) need for social contacts that would help in shaping a social space in which
arguments against the existing status quo could be presented; (2) need to overcome
dissociation from areas of social debate; (3) desire of individuals, groups and
communities to express their views publicly. The main contradictions in the process
of transformation had to do with the necessity to switch the rituals under which
Soviet communications processes and their content were organised. Public



communications in the Soviet mass media were distinctly vertical, concentric, cyclical
and undulant. There were typically four phases in the process: (1) a signal emerged
to launch new processes of communications (a challenge from a party leader,
decisions by Communist Party congresses etc.); (2) dissemination in the all-Soviet
media and the TASS news agency of supportive views and reports of supportive
events such as demonstrations and gatherings. These would then be further
disseminated by Communist party organisations in the various Soviet republics
(congresses would be announced, plenary sessions would be called together, and the
mass media would be involved); (3) a simulation of a reciprocal link (media texts
would discursively demonstrate great expectations such as preparing for a congress,
eagerly awaiting anniversaries etc.); (4) extensive reportage about the event itself so
as to demonstrate how important it was in public life. Liberalisation of public
communications as a result of perestroika un glastnostj allowed individuals and
groups to play a much freer role in the mass media, as well as at demonstrations and
other events. There were four elements in the emergence of the public sphere in
Latvia: (1) a wide range of communications actors; (2) links between the content of
public communications and the individual agendas of individuals; (3) public
participation as a phenomenon which promoted the intensity of communications, the
appearance of new actors and the expansion in content; (4) emergence of a double
role for the media, both as actors and communications channels.

Natalie GRAVENOR, EYZ Media/Klipzona Project Group Berlin, Germany

Rock Music in Film, Television, Music Clips and Media Censorship in Hungary,
GDR and post-1990 Germany

Banned! Censored! Confiscated! This is what we often associate with art and culture
from the so-called "East Bloc" and this also applies to music clips and other forms of
audiovisual presentation of popular music. Completed films and/or scripts usually
had to pass through some forms of state control (broadcasting supervisory boards,
cultural institutions etc.) that evaluated the works' political and moral
appropriateness before they could be shown on TV music programs or in cinemas,
youth clubs etc. Whatever didn't conform to the system - "morally objectionable",
counterrevolutionary, without class consciousness or often merely critical - was not
shown. Or pulled out of circulation after the fact, as was the case in some countries
when certain artists were banned or became "non-persons" after emigrating or being
expelled. After the dissolution of communism - although free media were
introduced at least nominally — certain music clips came under fire by state run and
now private (editors of music TV stations and music shows on commercial TV)
control mechanisms. Many clip makers were/are tempted to test the limits of what is
acceptable and sometimes purposefully transgress those limits. When pop songs



iviolate political, sexual or religious taboos, this is already cause for alarm. All the
more so when already provocative lyrics are visualized or otherwise innocuous
songs are coupled with taboo breaking visuals. Hungary and the GDR and post-1990
Germany are the focus countries. This allows a comparison between a more open
Socialist society and a repressive one and serves to counter a somewhat monolithic
preconception of Socialism in Central and Eastern Europe while examing different
forms of censorship. The examination doesn't end with the momentous events of
1989/90 but continues to the present day to highlight current debates about freedom
of expression versus political correctness, as most recently exemplified by the
controversy over racist and homophobic rap songs. Or to discuss the conception by
several musicians, that the state/political censorship was been replaced by a
censorship through the globalised, Anglo-Americanised music industry and market
forces.

Karol JAKUBOWICZ, Council of the Independent Media Commission of Kosovo

Finding the Right Place on the (Media Systems) Map: PSB as a Litmus Test of
Post-Communist Democratization

Colin Sparks has suggested that media change can be treated as a litmus test of the
more general process of transformation since “certain features of the structures of
society are more clearly illuminated through this optic [of media change — K.J.] than
through others.” In this view, media transformation is an indicator of more general
political change: if “the shift from communism to the new order in the region is
really one of a shift between fundamentally different systems, then one would expect
that to be registered particularly clearly in the mass media” - and vice versa, of
course. This view is certainly supported by the general observation that media
systems display “systemic parallelism”, i.e. reflect the systemic features of the society
within which they operate. However, Bustamante has pointed out that in Spain the
formal democratization of State television showed a curious delay in relation to other
institutions in the country, with TVE, nominally a public service broadcaster,
remaining the centre and basic arena of political struggle. The “heavy legacy of
Franco’s television model” continued to exert its influence long after the demise of
Franco’s system of government, despite repeated (but perhaps only half-hearted)
attempts to introduce institutional arrangements guaranteeing greater independence
for TVE. Critical analysis of the Hallin and Mancini's typology of media systems
suggests that the state is too large as a unit of analysis; an intra-state perspective is
also needed, in that different sectors of the media system may function according to
different economic/market principles, political dynamics, and professional
journalistic norms. If so, then perhaps the optic of media change may be a misleading
indicator of political change. The main systemic feature that determines prospects for
the development and proper operation of PSB is consolidation of democracy. Where



consolidation of democracy is incomplete, only a hybrid political system can emerge,
so PSB stations will also be hybrid constructs. By the same token, one could say that
democratic transformation is far from over as long as as a favourable enabling
environment for PSB has not emerged. The paper correlates Huntington’s three
waves of democratization with three main motives for the development of PSB in
various countries and historical contexts (paternalistic, democratic-emancipatory and
systemic), as well as with three models of “media and political system” identified by
Hallin and Mancini. This provides background for a comparative analysis of the
development of PSB in Mediterranean countries and in Central and Eastern
European countries. In both cases transition to democracy failed for many years to
create conditions for proper PSB operation and independence.

Alenka JELEN, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana, Slovenia

Exploring the Relationships Between Political Sources and Journalists in the
Post-Communist Era: The Case of (Re)Framing the President’s Image

In the same way as news media frame messages for their audiences by selecting and
emphasising certain aspects of perceived reality, political sources frame messages for
the (political) media news. Many observers of political communication have
discussed framing, but few have explicitly examined the impact of political sources
on media coverage, and even fewer have devoted their attention to troubled
relationships between political sources and media workers in post-communist
countries. These countries with a specific political and media tradition have
throughout two-decades long political and economic transition among others
witnessed a rapid development of public relations profession and market model of
journalism; the development that Western countries have undergone in almost a
century. Thus, current, mostly US-based research indicating that official sources —
and their public relations professionals — (increasingly) build, set and frame
considerable portions of the agenda for the media, could also be, albeit carefully,
applied to relationships between political sources and media workers in Slovenia.
The paper focuses on the case of the “symbol of the Slovenian transition”, former
Slovenian President Drnovsek, who led Slovenia through transition period as the
Prime Minister and the President, respectively. In 2006, Drnovsek surprised the
media and the public with more than a few actions “reframing” him from a
conventional, reasonable, calm, pragmatic, and withdrawn politician to a “new age”
leader with critical attitude towards governmental policy. Semi-structured
interviews with presidential sources and television journalists were conducted to
examine their relationships and process of influences in times of (re)framing media
image of the President. The results indicate that presidential sources greatly
influenced media coverage, not merely through formal information subsidies, but,
more importantly, through interpersonal communication. Relatively small political



and media community in Slovenia remain largely inter-dependant and dominated by
informal, personal relationships between politicians and media workers, sharing
common educational background, interests, social status and life-style. Their
relationships can rather than “love-hate relationships” be described as “sweetheart
relationships” based on trust, caring, and mutual understanding.

Dejan JONTES, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana, Slovenia
Journalistic Prizes as Narratives of Self-Legitimation

As some authors (e.g. Zelizer) have argued, narratives, tales, and collective rhetoric
have held journalists together not only as a profession but also as an interpretive
community. What is more, as journalism has not evolved in association with the
formalized bodies of knowledge as other professional groups have, much of the
professional authority of journalists has come to rest not in what they know but in
how they represent their knowledge. The shared discourse of journalistic prizes is
thus one of the mechanisms through which journalists shape their own self-image,
and through an analysis of such discourses the “building blocks” of journalistic
occupational ideology can be recognized. For this reason, the paper pays special
attention to the ideal-typical values that are said to be part of journalism’s ideology,
such as public service, objectivity, autonomy, immediacy and ethics. The paper thus
focuses on the rhetoric of Slovene journalistic prizes with the goal of recognizing the
cornerstones of a shared occupational ideology which functions as a self-
legitimization of the position of journalists in society. The discourse of journalistic
prizes between 1990 and 2006 will be systematically analyzed, and as there have been
two competing awards for outstanding journalistic achievements since the early
1990s, the tensions within the journalistic community as regards what constitutes
“good” and “professional” journalism will be analyzed. Also, comparisons will be
made with the journalistic awards from the socialist period.

Andreas MANDLER, Humboldt University of Berlin, Germany, Food and
Agriculture Organisation of the United Nations, Rome / Italy

Agricultural Topics in Central Asian Media: The Case of Tajikistan

“The crop yield in many countries of Asia has declined, (...) in arid Central and West Asia
changes in climate and its variability continue to challenge the ability of countries to meet the
growing demands for water.”(Fourth Assessment Report of the Intergovernmental
Panel on Climate Change (IPCC 2007), Contribution of Working Group II) Tajikistan
is among the poorest transition countries of the CIS (Commonwealth of Independent
States), its agriculture sector is a major pillar of the economy. About 64% of the



population depend on agriculture for their livelihoods, while 73% of the total
population live in rural areas. Considering the economic and social means of the
Tajik agricultural sector and taking into account the ongoing thread of its natural
resource basis, agricultural topics, services and information is very little represented
in Tajik mass media. Information dissemination is limited twofold, spatially (media
is hardly present in rural areas) and due to political restrictions. Agricultural topics
are under special observation by the government and allied groups, since agriculture
crops count for 26% of general exports (overwhelmingly obtained by cotton) which is
22% of GDP (gross domestic product). Therefore agriculture is a highly sensitive
political topic, because financial interests of national and local players are involved.
My presentation will investigate how agricultural topics are present in current Tajik
media. It will draw a comparison with former soviet agricultural knowledge and
information systems (AKIS) and their outreach to rural people. As preliminary
observations reveal, national rhetoric — as previous communist rhetoric — is the main
mode, how the media display agricultural topics. The government’s interest in
keeping the status quo prevents the development of the agricultural sector. Free and
in-depth reporting on the concerns of rural people is impeded by the state and its
institutions.

Jan MIESSLER, Faculty of Social Studies, Masaryk University, Czech Republic

The Birth of Democratic Discourse: Svobodné Slovo During the Velvet
Revolution

The paper analyzes the emergence of “democratic discourse” in one of the official
dailies during Czechoslovakia’s Velvet Revolution in 1989. It follows Fairclough’s
approach to critical discourse analysis (CDA) and focuses both on the daily’s texts
and on the contexts during the discourse shift. The paper claims that the “democratic
discourse” was basically inverted form of “communist discourse” and that it was this
inverted discourse which enabled the process of political democratization. Svobodné
slovo, the main daily of Socialist Party — a rubber-stamp member of National Front,
supporting the regime — was the first official media outlet to break-up the hegemony
of previously tightly-controlled communist discourse and to criticize the crackdown
on protesting students on 17%" November. Later the daily joined actors of regime
change and supported the transition to democracy. The paper focuses on the
discourse shift on the daily’s front page during the first week of the Velvet
Revolution. It also analyzes conditions for this discourse shift. On the level of texts
the analysis focuses on articles about anti-regime protests. On the level of media
organizations the paper examines mechanisms which the old regime could use to
control the media discourses. Finally the paper tries to explain why these
mechanisms failed in the most crucial moment and enabled the media discourses to
mark the old regime’s collapse.



Tihana MIGIC, Paris-Lodron University of Salzburg, Austria

Croatia and the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia:
Discourses on Croatian National Identity

The opinions of the international and Croatian community have drifted apart in the
‘Gotovina case’. As the ICTY wanted to summon the presumed war criminal Ante
Gotovina in 1998, the Croatian government under Franjo Tudman refused any kind
of collaboration. The operation Oluja (Storm), for which Gotovina is regarded
responsible, is still considered as a legitimate liberation by Croatians whereas the
‘West’ is condemning it. The territory of Croatia today does not correspond with the
area Croatians inhabit and as a consequence Croatia is not a homogenous nation-
state. This could be an explanatory approach why in Croatia one will predominantly
encounter ‘cultural nationalism’. At the moment nationalism is being fuelled in
Croatia, especially when it comes to the question of war crimes. Currently the
nationalists in Croatia are using the outrage of the Croatian population and
politicians about the sentence of the main accused in the Vukovar process in front of
the ICTY, which from their point of view was too mild. The media printed headlines
such as ‘Even in Serbia they would have gotten a stricter sentence’. In the discourses
about the ICTY arguments like ‘our nationalism and patriotism always had a
defensive character’ were brought up. In my work I am devoting myself to the image
of the ICTY in the Croatian print media. Disputes about the Croatian national
identity play a very significant role in my categories for the analysis of recent
discourses.

Johanna MOLLER, Jacobs University Bremen, Germany

Has the Public Sphere in Poland Become More Europeanized?

In March 2008 Poland will have been among the member states of the European
Union for nearly four years. Beyond processes of European integration this Central-
European state has to cope with its post-communist consolidation. Thus, in Poland,
as in many other fresh EU-member states, a twofold evolution process takes places.
On the one hand Poland is hesitantly coming to terms with its specific communist
past and the respective political transition processes. On the other hand Poland is
obliged to realize integration into political institutions both in a vertical (EU) as well
as in a horizontal dimension (through the increase of inter-governmental net-
working). In my presentation I will investigate whether these developments are
reflected in the structure of the Polish public sphere. The main focus will be on the
(potential) Europeanization of the public sphere in Poland from within. In a second



step I will point out crucial aspects with respect to and in comparison with processes
taking place at the same time in public spheres of some “old” members of the
European Union - such as Austria, Denmark, France, Germany and Great Brit-ain. In
these countries a process of “segmented Europeanization” has been observed. Each country
on its own has become more observant of EU institutions and politics, but on the horizontal
dimension there has been no increase in the exchange of speakers and opinions between the
public spheres of the different member states (Sifft et al. 2007). Is this outcome valid for
Poland as well? How does the Polish public sphere differ from the others given its
specific twofold evolution? The presentation will draw from the results of a large-
scale quantitative newspaper analysis, realized in the project ‘The
Transnationalization of Public Spheres in Europe’ that is part of the Collaborative
Research Center 597 at Jacobs University Bremen (for hitherto outcomes see Wessler
et al. 2008). For the Polish case we analyse discursive articles from ‘Gazeta Wyborcza’
as well as from ‘Super Express’ from 1989 to 2008. In light of the guiding questions of
my presentation the large-scale analysis of ‘Gazeta Wyborcza’” as a former
Solidarnos¢-newspaper is of special interest. Based on the empirical data, I shall also
address several sub-questions, such as e.g.: How has the degree of transnational
references to speakers from other European countries changed in Poland? Is there a
shift in the perception of collective identities as expressed in public discourse?

Marusa PUSNIK, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana, Slovenia

Contested Pasts: Dynamic Media Reconstructions of the Past in Post-Socialist
Societies

In the paper the author analyzes media representations and appropriations of the
Slovenian past that were brought about by the disintegration of the socialist system
in Yugoslavia in 1991. The paper concentrates on documentary film as a medium for
representing and visualizing the past and on its role in the (re)construction of history,
on the ways memories are shaped through recent filming of history in post-socialist
Slovenia. Media images and narratives have power to set an agenda for public
debates and to control the knowledge that circulates in the society and can in this
regard also influence the historiography itself. Such mediated debates and
representations of the past have fostered at least four main reinterpretations of the
Slovenian past. The paper argues that the redefinition of the Second World War, the
antifascist on one hand and the Nazi collaborating forces on the other, the reworking
of the Slovenian relations to Yugoslavia and of the socialist period in general, then
the glorification of contemporary Slovenian history and the ten-day war for
Slovenia’s independence in 1991, and the reinvention of Slovenia’s ancient history,
the ancient origins of Slovenians produce new meanings of the past which are
concordant with the new regime of truth that has been established in Slovenia since it
attained its independence. Such revisionist Slovenian historiography that is fostered



by documentaries and other media texts reproduce the hegemonic political and
national discursive order and construct a coinciding cultural memory when, on one
hand, they offer specific stories that repress and eliminate the Yugoslav, socialist
period while, on the other, they invent and glorify Slovenia’s ancient and recent past
and its national distinctiveness.

Lara RYAZANOVA-CLARKE, The University of Edinburgh, UK

Putin’s Nation: Construction of Post-Soviet Identity in Direct Line with the
President

The paper analyses mechanisms of discursive construction of the official version of
post-Soviet Russian identity. It is based on the three hour simultaneous television
and radio broadcast of President Putin’s question and answer session with the
general public, which took place on 18th October 2007. This broadcast, one of six
during Putin’s presidency, is both similar to and different from the earlier forums.
Officially, it was the last Direct Line with Putin speaking in the capacity of the
Russian president and had a summary sense with regard to his vision of Russia as a
nation. Also, just over a month before the December Duma elections, this Direct Line
was permeated with the overtones of political campaigning and negotiation of the
President’s own identity. He appears in different language guises: a unifying figure,
a leader on top of every detail of the Russian political, economic and social agendas,
the Russian Army Commander in Chief, the rescuer of the Caucasus, the winner of
the Winter Olympic bid and a tough but fair distributor of the public money. The
paper analyses argumentation and rhetorical strategies used in this discursive
marathon for the purpose of identity construction and linguistic devices servicing
these strategies. For example, Putin re-visits the Bolshevik paradigm within the
construction of the common past and evokes the Soviet empire rhetoric when he
constructs the Russian territory. This ambiguous rhetorical choice is complemented
by the use of post-Soviet ‘liberal language” to define the boundaries with ‘the other’
or the new “bureaucratease’ to defend the status quo. Despite Putin’s main input into
the narrative of identity, the latter emerges as a joint discursive construct. The paper
explores the part that the TV presenters and the thoroughly selected members of the
public play in this compliant co-narration.



Alicja SOMMERFELD, Nicolaus Copernicus University, Poland

Crime of Defamation in Post-Communist Poland: Contemporary Form of
Censorship?

As in a pluralistic society media are actors that are granted a significant function of
authority controllers, the omnipotence of “the fourth estate” is assumed without
further consideration. However, due to the commercialization of media their ethical
duty to conscientious truth transmitting is often disregarded. As we learn from “Lost
Honor of Katherine Blum” of Heinrich Boell irresponsibleness of press might lead to
disastrous consequences and irreversible damages to peoples lives. Disseminating
scandalous facts about public or private persons, frequently improperly proven or
obviously false information is damaging to their reputation and as such is forbidden
by either criminal or civil law. After the introductory part I want to mention the
social consequences of defamation for the misinformed public opinion and a
wronged person. I will elaborate also on legal foundation of criminalization of
defamation as a protection of personal dignity in context of freedom of speech. I will
depict probable clashes between the principles and investigate possible variations of
legal remedies against defamation. I will make allowances for legal regulations in
different European countries (Germany, Great Britain) and jurisdiction of Strasburg
Court. Furthermore in this part that will be a core of the paper I will focus on
relevant Polish legislation and analyze its compatibility with European Convention
on Human Rights. I will evaluate as well the sanctions that should be taken into
consideration in case of press defamation and answer a crucial question, whether and
if so under what conditions should a journalist be held criminally responsible and
even deprived of liberty for his or her article. Additionally, I will enrich the paper
with the references to famous Polish and European defamation cases and I will make
an attempt to response if nowadays the courts did not take over the role of (Major
Office of Control of Press, Publications and Exhibitions (Gléwny Urzad Kontroli
Prasy, Publikacji i Widowisk) — institute responsible for preventive censorship in
Peoples’” Republic of Poland (later Ministry of Information and Propaganda),
gagging free and anti-conformist media.

Colin SPARKS, University of Westminster, UK
Post-Communist Transitions in Comparative Perspective

This talk discusses the transformation of the media system in three countries moving
away from the classical “communist” model: Poland, Russia and China. Despite
very significant differences, all three of these societies displayed similar starting
points in terms of economics, politics and media. The dominant political science
tradition has discussed post-communism as part of a more general theory of



“transitology”, seeing the processes involved in these cases as examples of a world-
wide transition from dictatorial regimes towards western-style democracy. Recently,
that view has been called into question by the very limited degree to which these
democratic revolutions have reached completion. An alternative is to see the shift
away from communism as an example of “elite continuity,” in which the former
bureaucratic ruling class attempts to restructure itself as the owners of private
capital. Using categories derived from Hallin and Mancini’s work on comparing
media systems, the paper tests the two theoretical views in these three cases. It is
demonstrated that transitology gives very little insight into the prevailing situations,
and that the theory of elite continuity accounts much better for major features of the
media systems. The implications of these findings for our understanding of media in
societies undergoing rapid social change, and for the more general concerns of social
theory are considered.

Slavko SPLICHAL, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana, Slovenia

Mass Media in CEE Countries and the Dynamics of Global and Local Shifts of
Power

Media systems in the former communist CEE countries have largely been developed
by shallow imitation of hybrid private—public (commercial —public service) models
of media regulation borrowed from the West. Western models were transplanted
into an environment that lacked the necessary political and management culture, in
which civil society was (and still is) weak and has inadequate resources and little
dedication to public service values. The reformers failed to examine more indigenous
ways of using Western experiences and applying them to the specific situations in
Central-Eastern Europe, which would contribute to a radical departure from the
previous non-democratic activities under the communist regimes. The developments
in the CEE countries led to the establishment of a kind of “political capitalism” in
society and created a system of “commercial paternalism” in the media: neither
generally in society nor in the sphere of mass media a clear differentiation exists
between the state and the market place, and between political parties and civil
society. As the line between the political, economic, and public spheres is blurred, a
radical departure from non-democratic practices of former regimes is not feasible.
The role of civil society and public opinion is still effectively marginalized, and the
access to the media is either limited to political élites—in some countries even only to
those of the ruling coalitions—or commercially based. In some countries, the Catholic
Church took over the role of the dominant partner of the state once reserved for the
communist party and became even a powerful economic force owning the media
among other businesses. Widening citizen access to the Internet may reduce negative
consequences of the high level of media monopolization but as long as an
appropriate general will, democratic political culture and mutual trust are not



developed there is little chance that a new regulatory framework for the media to
serve democracy will be established. Democratic developments are further restrained
by new forms of global governance in which responsibility from political institutions
at the national level is transferred to those operating at the transnational level, or to
the market.

Andrej SKERLEP, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana, Slovenia

Rhetoric of Conflict And Rhetoric of Reconciliation in Post-Communist Slovenia

The paper elaborates on two instances of presidential rhetoric engaged in historical
narrative in order to build consensus on divisive events in Slovene history. The first
is a speech by Milan Kucan in Kocevski rog in July 1990, at the time the first elected
President of the Republic of Slovenia; the second one is by prime minister Janez Jnasa
in April 2005. Both speeches have in common an attempt to discursively reconcile
two conflicting political traditions originating from two sides, partisans and home
guard (domobranci), in Slovene civil war at the time of WWIIL. These two opposing
sides define Slovene historical imaginary and are causing strong ideological divisions
even today. Partisans were heroic left wing resistance fighters on the side of
victorious western alliance, but were after WWII instrumental in communist
takeover and were, at least indirectly by association, involved in massive executions
of the collaborationists without due legal process; politically right wing oriented
home guard, also aligned with Catholic Church, was during the war collaborating
with Italian Fascists and German Nazis in fighting the partisans, and after the war its
members were victims of mass executions and communist repression and were,
according to their own rhetoric, in the end proven historically right by collapse of
communism. In the analysis the method of rhetorical criticism is used, specifically
Ernest Bormann theory of convergence on fantasy theme: underlying ‘fantasy theme’
of the speech is rhetorical vision that is the point of convergence between members of
the audience/ community / nation. To put it differently — the two presidents are
engaged in constructing the myth of historical origin of independent Slovenia. The
greatest achievement of Kucan’s speech in 1990, a year before the independence was
won, an epitaph for executed members of home guard and their families, was his
rhetoric of reconciliation, his rhetorical balancing act between communist hardliners
on the one hand and radical anti-communists on the other; to appease these two
opposing sides his rhetoric was only implied, indirect, poetic, opaque; as he spoke
before predominately Catholic audience his speech was marked by Biblical tone,
paradoxically combined by some Marxist maxims. Jansa's speech 15 years later, an
attempt at national reconciliation form right wing perspective, is more clearly and
rationally articulated in his approval and condemnation of events in Slovene national
history; in final analysis, Jansa’s speech is trying to construct the idea of Slovenes as
heroic nation of resistance fighters and dissidents. The gist of the argument of the



paper is this: although both speeches refer to historical facts, the way they select and
combine them is fantasy that the audience /community /nation can identify with; but
although imaginary, the effects of these imaginary identifications have very real
ramifications in political public sphere.

Vaclav STETKA, Masaryk University, Czech Republic

Globalization, Audience “Resistance” and Cultural Nostalgia: Current Trends on
the Czech Popular Media Scene

This paper examines the presence and strength of globalization trends in the popular
media landscape in the Czech Republic, and assesses their impact on changes in media
content, on viewing habits of Czech television and film audiences and on the sphere of
cultural representations in general. In the first part, the author provides a brief insight
into the structural-economic domain of media globalization in the Czech Republic,
focusing on the ownership links between the major Czech mass media and transnational
media conglomerates which have in the last two decades successfully penetrated the
Central European media markets. However, despite the Czech media being now
structurally internationalized, their most popular contents remain largely domestically
produced and nation-oriented, as the author documents on statistics concerning Czech
television and film audience behavior. After an initial inflow of US-American (and later
also Latin American) production, which corresponded with a period of recession of the
domestic TV and film industry, the Czech Republic has witnessed a boom of domestic
soap operas dominating the prime time on all the national TV channels, as well as a
rebirth of the Czech film industry, regularly producing films which are able to out-gross
the Hollywood blockbusters. The recent expansion of factual entertainment on Czech TV
screens (reality game- or talentshows like Big Brother, Pop Idol, Survivor etc.) which the
author further overviews does not necessarily disprove his hypothesis about the
“national resistance” of the majority Czech audience at the beginning of the 21st century,
as these programs are all locally-produced versions of global formats, adapted to the
national cultural context, featuring local actors/celebrities and using (and thereby
reproducing) nation-bound themes, narratives and cultural representations. This
certainly does not mean that they only reproduce established cultural norms and
patterns of national identity construction, as the author explains on an example of the
2005 Czech Search for Superstar (local version of Pop Idol) show whose winner, 28-year old
carpenter of a Roma descent, challenged the dominant form of Czech national self-
understanding, based on a rather exclusionist, ethno-cultural definition of the nation. In
the last part of the paper, the author focuses on another phenomenon which is closely
related to this trend of “national resistance” in the domain of popular culture vis-a-vis
the omnipresent globalization forces and flows, and that is the recent revival of cultural



production from the pre-1989 era. Most notable on TV screens (through the re-runs of
films and series uncritically or even positively portraying life in the communist
Czechoslovakia as well as by presenting actors and artists associated with the
communist regime) but manifest across the entire media scene (mainly in the tabloid
press), this cultural nostalgia, erasing historical discontinuities and aligning the past
harmonically with the present, has been marking a distinct feature of the current Czech
popular media. According to the author, it can be interpreted not only as a very peculiar
answer to the claims about global homogenization of media landscapes and audience’s
tastes but also as a proof that the transition which the country has gone through in the
last two decades has not nearly been as dramatic in the sphere of popular culture (as
represented by the mainstream media) as it has been in the spheres of economy and
politics; and therefore it remains a question if applying the common label “post-
communist” is actually relevant when overlooking today’s Czech popular media scene.

Ilija TOMANIC TRIVUNDZA, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana,
Slovenia

What Third World? Changing Photographic Representation of International
News in Slovene Elite Press (1980-2006)

The paper addresses the changes in visual news reporting of international events in
Slovene leading daily newspaper Delo. The comparative analysis of press
photographs from 1980 and 2006 reveals the shift toward negative representation of
developing countries which is congruent with the repositioning of Slovene foreign
policy after its succession from Yugoslavia in 1991.

Yugoslavia was one of the founding members and voiceful exponents of the Non-
Aligned movement and before the break up of the country, Yugoslav press agency
TANJUG facilitated an important share of information exchange between Non-
Aligned countries through its support of the Non-Aligned News Agencies Pool
(NANAP) and Yugoslav media had their staff or contracted foreign correspondents
covering the regions of the developing world. After Slovenia gained independence,
nation's foreign policy gained exclusivelly Western focus and it's primarily goal
became integration into EU and other Western-centric organisations (e.g. NATO).
News media responded accordingly and developing world virtually disappeared
from the news map of elite press (and national television). However what is striking
is than this sudden marginalisation of the news worthiness of developing world was
complimented by a radical shift in its visual coverage.

In short, news from the regions in question either lack visual coverage, or in cases
when photographs do accompany the articles, they focus on depicting negative news
(violence, natural disasters etc.); when politicians from the region are depicted, they
are not visual equals of their Western counterparts; photographs from developing
countries are often used not for their news value but as mere illustrations.



The changed mode of visual representation is addressed through the interrelated
questions of information dependency, representations of national identity through
news and co-orientation of elite media with state's official foreign policy. Although
international news agencies are shown to significantly delimit and frame the agenda
of international news and their visual representation in particular, the study
emphasises that the decisive factor in shaping Delo's photographic representation of
international news is not information dependency but "indigenous" gatekeeping and
editorial decisions shaped by collective identities (professional and national) of
imagined community Delo serves to inform.

Maja TURNSEK, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana, Slovenia

Do the Mass Media Notice the Transitions? Reports on the Treaty of Lisbon

Post-communist states have found themselves in a process of a never-ending
transition. Transition from communism to liberal democracies and capitalist societies
has come for them in an era of growing globalisation. It could be argued that this
transition was and still is in a large degree part of the wider process of globalisation.
Globalisation — increased global interconnectedness - has brought about two side-
processes: depolitisation and denationalisation which bring grave consequences for
citizens” public participation. Depolitisation is a process in which more and more
decisions with global consequences are taken not by political actors but by strong
national and international economic or private actors. Denationalisation on the other
hand is transmission of regulatory powers from the (nation)state to political
authorities beyond national legitimacy either to supra-state or to sub-state regulative
bodies (Splichal, 2007). Both processes are increasing the so-called global democratic
deficit. The paradox of global political interconnectedness is, as Dahl (1999: 22) notes,
the fact that “a smaller democratic unit provides an ordinary citizen with greater
opportunities to participate in governing as a larger unit. But the smaller the unit the more
likely that some matters of importance to the citizen are beyond the capacity of the
government to deal with effectively”. In other words, the more globalised the world is,
the less chance does an individual have to influence the decisions or public
transactions that she is affected by. One of important reasons for global democratic
deficit to emerge is according to Scholte (2001) lack of public awareness on the
processes of globalisation. Since the first step in public participation and public
opinion formation is awareness of a problem (Splichal, 1997: 4) or according to
Dewey (1954) of transactions that have consequences for those not directly involved,
mass media have an important role in providing understandable and reliable
information on the functioning of global governance actors. Slovenia is a relatively
small state that has gone from being part of a larger political unit of SFRY to its’ own
state and in year 2004 to being a member of European Union. European Union is a
prime example of both above described processes, depolitisation and



denationalisation. Starting as an organisation for economic regulation, it has become
an important political organisation in that has been often criticised on account of its’
democratic deficit. The decisions in EU are reached by experts, not accountable to
elected representatives, with only little transparency and publicity (Eriksen
&Fossum, 2001, Krasovec, 2006). At the time of writing this abstract, Slovenia is
running the EU Council Presidency. It has been one of the first members to ratify the
Constitution for Europe and the Treaty of Lisbon. The question of the quantity and
the quality of mass media reporting on European Union and important documents
such as the Treaty of Lisbon are extremely important in the light of providing
understanding and awareness among citizens. According to some critics the
journalists namely lack sufficient knowledge on the sheer complexity of globalisation
processes, many times unquestionately follow the neoliberalist approaches to
globalisation (Scholte, 2001: 357) and have failed to adequately report on
international and foreign affairs which seems even to be diminishing (Tomlinson,
1999: 171). Although the self-proclaimed knowledge of citizens in Slovenia on EU is
relatively high comparing to other countries (64% of the Slovene sample responded
they are sure they understand how the EU works, according to Eurobarometer, June
2007), there are no real data on their factual knowledge on EU’s operating
procedures. The main aim of this paper is to present results of a preliminary content
analysis of two most popular daily newspapers in Slovenia: Delo and Dnevnik
focusing on reports on Treaty of Lisbon in order to analyze to what degree have
these two newspapers reported on the Treaty and whether and in what ways have
they provided commentaries on and in-depth analysis of the document.

Boris VEZJAK, Faculty od Arts, University of Maribor, Slovenia

Political Desire for the Media and Rhetorics of Its Takeover

The paper deals with some problems of the media situation and political desire for
the media in Slovenia since 2004. We quote techniques used to take over the media in
Slovenia, particularly discursive, argumentative and rhetorical techniques. In the
government's opinion, the media are politically and ideologically left-wing, for
which reason it began to give financial support to those media loyal to it. This was
supposed to be a sign of media democracy following the criteria of balance and
plurality. We offer a sketch of political views of the situation and the circumstances
that have sponsored the decision for a political takeover of the media, quoting some
of the typical arguments that have served politicians and the public as a legitimation
for them.



Ksenija H. VIDMAR, Faculty of Arts, University of Ljubljana, Slovenia
Gender, Whiteness and Media Racism in Post-Socialist Slovenia

The paper addresses the politics of gender, citizenship and belonging in post-socialist
Slovenia. The discussion is based on the analysis of media racism. In both, its covert
and overt forms, media racism has been a largely un-addressed question of the
transition culture. Moreover, the spread of discrimination and exclusionary politics
towards ethnic and other minorities in the post-socialist countries has not only been
presented as color-blinded but is often framed as a legitimate cause of the survival of
the nations” dominant ethnic groups. This turn in imagining national and cultural
identities in post-socialism may be interpreted with regards to socialist suppression
of nationalism and racist discourses. The socialist state sanctioned public expressions
of intolerance but also foreclosed the debate on multiple ethnic and cultural forms of
belonging beyond the socialist one. Consequently, the post-1989 processes of re-
drawing of national boundaries were not only borne on the drive towards ethnic
homogenization but, inter alia, also created spaces of marginalization and exclusion
of minorities and disadvantaged groups. The author argues that in both, socialist and
post-socialist culture, images of women have been at the center stage of public
construction of national identity and belonging. In the immediate post-World war II,
multicultural and multiethnic representations of women provided visual evidence
for the socialist project to be working across gender, culture and ethnicity. Soon
thereafter, as the case of the unveiling of the Muslim women by the 1950 Law attests,
the eclipse of women’s multicultural appearance in public was used to prove the
spread of modernization and women’s emancipation across the very same cultural
and ethnic divides. The analysis takes off from the antagonisms of gender and
collective identity in socialist culture and investigates implications of gender in racist
media discourse in post-socialism.

Angelika W. WYKA, Johann Wolfgang Goethe University, Germany and European
Journalism Observatory, Switzerland and Center for Media and Communication
Studies, Central European University, Hungary

Media Privatization and Spread of Foreign Ownership in East Central Europe: A
Comparative Study’

Denationalization and privatization are amongst the fundamental prerequisites for
the development of new (democratic) media systems. For nearly half a century after
the Second World War, East Central European media systems were framed in a given
political, institutional, economic and legal structure that was altered after the fall of



communism. It was believed that freedom of ownership is the guarantor of
democracy and a free press (Splichal 2001: 43). As such, privatization of the media
has meant less dependence upon government. While the political views of the first
non-communist governments differed widely (chiefly in regards to the extent and
speed of this privatization), most of those governments opted largely for rapid
ownership changes in the press (Sparks with Reading 1998:142). Unimaginatively, all
newspapers, and some local radio stations were already privatized in 1990 (the then
Czechoslovak press was the first to respond to the changes marked by the aftermath
of communism, most passing into private hands, a commercial company, an
association, or a group of individuals. This pattern was repeated in Hungary and in
Poland). A significant number of new privately owned and profit oriented radio and
television stations also came into being. At this point it is reasonable to say that the
case of privatization is quite different for broadcasting since the latest involves
another set of regulations. This paper is a review of the history of media privatization

in these three carefully selected East Central European countries.
'This paper is based on a section of my doctorial dissertation entiled The Role and Significance of the Media in the
Process of Transition/Transformation in Poland, Hungary and the Czech Republic.



